Mode, wat is dat? mo·de (de; v(m);meervoud: modes)

mo·de (de; v(m);meervoud: modes)
  1. tijdelijk, voorbijgaand gebruik in kleding, manieren, uiterlijk: in de mode zijn

Dat zegt Van Dale over mode. En wat zeggen we er zelf van, vanuit het perspectief van een leverancier van (maat)pakken? Gaan wij nu echt beweren dat we in Nederland de trends op de voet volgen en hier snel op inspelen? Mode is tijdelijk zegt de definitie, gaan wij anders om met wegwerpmode? Hanteren wij andere waarden dan die van de aanbieders van krokodillenleren-tassen?

Verspilling
In mode heb je trends. Daar is zeker een groot verschil tussen maatwerk en kleding uit het rek (confectie). Waar in het rek de trend gezet moet worden, wordt deze in maatwerk gevolgd. Maar wat nu als de trend niet in de smaak valt, niet ‘aanslaat’. Dan blijft het hangen en zo wordt een groot deel van de massaproductie weer vernietigd, na eerst tegen dumpprjzen te zijn aangeboden in de uitverkoop die tegenwoordig onafgebroken lijkt te bestaan. Al met al niet erg milieuvriendelijk.

Het grote verschil tussen maatkleding en confectiekleding is uiteraard het gegeven dat kleding op maat op bestelling wordt gemaakt. Er is dus geen verspilling bij maatwerk. Uiteraard, de stoffen worden ingekocht, deze liggen in rollen in het atelier, klaar voor gebruik. Worden ze niet gebruikt op korte termijn, dan op lange termijn, ze eten geen brood. Geheel niet gebruikte stoffen worden uiteindelijk in veel gevallen in coupons voordelig doorverkocht en vinden een tweede leven in een andere hoedanigheid of bij een andere leverancier.

Trends
Heb je bij herenmaatpakken dan geen trends? Zeker wel, al zie je deze maar mondjesmaat terugkomen in de kleurstelling. Waar het bij damesmode deze zomer geel, groen, paars of rood kan zijn, zijn de mannen veelal wat minder uitgesproken in de kleurstelling. Wel zie je trends in de afwerking, het pofmouwtje (de ‘Napolitaanse inzet’), de lengte van het jasje, de broekwijdte en –lengte, ga zo maar door. Een korte broek wordt veelal lacherig afgedaan als flater. Terecht? Ja, dat is persoonlijk, over smaak valt niet te twisten. Of juist wel?

Wanneer we geïnspireerd terugkomen van de grote modebeurzen en direct zouden gaan inkopen en marketen op wat daar te vinden is, dan is de kans groot dat onze doelgroep zich binnen de kortste keren niet meer kan identificeren met ons maatwerk. Misschien zouden we diep in ons hart wel wat meer variatie en uitbundigheid willen, maar zakelijk grijs en blauw voert toch wel echt de boventoon.

Vlees
Nu is het uiteraard moeilijk een vergelijking te maken tussen een kwaliteitsproduct op maat en de veelal op massaproductie gestoelde confectie. En dan speelt uiteraard de prijs en eigen verantwoordelijkheid / principes een grote rol. Wat dat betreft is het goed vergelijkbaar met een stukje vlees. Waar deze in ijltempo leek af te stevenen op massa en oppervlakkigheid, zet men deze dagen meer en meer vraagtekens bij de manier van produceren. Onwetendheid maakt plaats voor interesse en verdieping in de bron van het product. Waar komt het vandaan, hoe gaat men er mee om en onder welke omstandigheden wordt het vervaardigd? Een transparantie die je van je leverancier mag verwachten wat ons betreft.

Wij weten uiteraard waar ons huidige aanbod aan stoffen vandaan komt, onder welke omstandigheden het is geproduceerd; wat de footprint is. We flirten ook al enige tijd met de gedachte om met biologische stoffen te gaan werken. Maar is de term ‘biologisch’ voldoende om een hogere prijs te rechtvaardigen, waardeert men het en komt men hiervoor naar je winkel?

Goedkoop en duur betaald
De consumentenbond, Marktplaats en vele andere instanties roepen het vaker, is het te mooi om waar te zijn, dan is het dat vaak ook. Koop dus geen t-shirt van 2 euro 50 en laat die broek van zeven en een halve ekkie toch hangen. Naast het feit dat goedkoop veelal duurkoop is, kun je er vanuit gaan dat het niet vervaardigd is op een manier waar jij achter kunt staan. Maar je kunt uiteraard ook de ogen sluiten.

Dit alles staat los van de ethische bezwaren die je kunt hebben en niets met geld hebben te maken. Of eigenlijk juist alles, want waar gaat het bij de verkoop van deze producten nu eigenlijk om? Maar goed, draag je bont, is dat krokodillenleren koffertje aan jou besteed en heb je knopen van ivoor aan je pak? Worden deze producten niet wat duur betaald? Kun jij dit afwimpelen met de opmerking: ‘Maar je gebruikt toch ook leer en je eet ook vlees!’. Dat mag je zelf bepalen, mooie onderwerpen om het samen met je vrienden over te hebben tijdens je rawfooddiner met een glas biologische wijn.

Meer weten? Neem contact op!

Close

Arthur Vinkenoog

When Arthur Vinkenoog started as an entrepreneur in fashion in 2010, tailor-made clothing was still in its infancy. Tailoring on site was certainly unknown and very innovative. Being progressive in product and convenience in combination with quality has always been - and will always be - his starting point.

The last years Arthur Vinkenoog approached the challenges and developed his skills not only as a tailor, he learned the key is to pay attention to both, inner and outer wellbeing to attain the best result. With color, shape and style as a foundation or customization, Arthur Vinkenoog provides more than a personalized treatment than you may expect. Everyone is unique, has its own taste and preference, both emotionally and in appearance. Atelier Vinkenoog is a guided place to be yourself and express oneself creatively.

As a result, Arthur's clients get a unique personal style. You can see and feel Arthur values ​​precision and fit regarding to any body type, that leads to the most importantly: to feel totally comfortable in your tailored clothing. It's a approach that has brought its rewards. Long-term personal relationships with customers confirm the success of Atelier Vinkenoog.